In het kader van het Kuyperjaar verschijnt bij uitgeverij Vuurbaak het journalistieke magazine BRAM. Hierin komen vriend en vijand aan het woord over het Nederlandse icoon. Met interviews met Hugo de Jonge, Beatrice de Graaf, Gert-Jan Segers en Jan Peter Balkenende.

Was hij een racist? Of op z’n minst een populist? En was dat nou nodig, die scheuring in de vaderlandse kerk? Wat heeft hij betekend voor de politiek en de emancipatie van gewone Nederlanders? Deze en andere vragen krijgen een antwoord in BRAM. Minister Hugo de Jonge vertelt hoe Kuyper hem inspireert, ook in coronatijd. Beatrice de Graaf kraakt enkele kritische noten. Gert-Jan Segers verhaalt hoe hij eerst niets van Kuyper moest hebben, maar dat de man nu een voorbeeld voor hem is. En de zwarte theoloog Vincent Bacote legt uit hoe geschokt hij was toen hij Kuypers racistische teksten las – maar dat hij toch fan bleef.

Twee omslagen

Kuyper spreidde een veelzijdigheid tentoon die bewondering wekt en verbazing oproept. De man had zoveel gezichten dat uitgeverij Vuurbaak de BRAM bij wijze van knipoog uitbrengt met twee omslagen, omdat hij niet in één omslag te vangen is. Lezers die graag zelf bepalen welke variant van BRAM ze ontvangen, kunnen het magazine bestellen via www.gospel.nl/bram1.html of www.gospel.nl/bram2.html. Lezers die zich liever laten verrassen, kunnen bij andere webshops terecht.

Over het magazine

Hoofdredacteur van BRAM is Kuyper-kenner en hoogleraar geschiedenis George Harinck. De eindredactie is in handen van de journalisten Bas Popkema en Sjoerd Wielenga. Grafisch ontwerp: Henk‑Jan Hoogendoorn van communicatiebureau Treffend & Co. Verder werkten o.a. mee: Marcel ten Hooven (Groene Amsterdammer), Jannetje Koelewijn (NRC), Sjirk Kuijper (Nederlands Dagblad) en Karel Smouter (NRC). Prijs: € 7,99; ISBN: 978 90 5560 576 7.


Deel dit artikel